- De Zeekr X is het tweede model van het Chinees/Zweedse merk en biedt op papier een hoop waar voor je geld.
- De elektrische SUV zit volgeladen met enorm veel technische snufjes en heeft zelfs een scherm aan de buitenkant.
- Business Insider Nederland reed een poos met de X om uit te vinden wat deze extraatjes daadwerkelijk bieden. Dit viel ons op.
- Lees ook: De Volvo EX30: voor €37.000 krijg je Scandinavisch minimalisme in een compacte, maar stijlvolle verpakking
De Zeekr X is het tweede model dat het Chinees/Zweedse merk in Nederland heeft geïntroduceerd.
Het is op papier een uiterst aantrekkelijke propositie: voor nog geen 50.000 euro heb je een auto met meer vermogen dan je ooit nodig zult hebben, een ruime actieradius en vrijwel alle denkbare luxe, met ook nog eens voldoende ruimte voor mensen achterin.
Daarnaast krijg je bij de X allerlei extraatjes, zoals een scherm aan de buitenkant die aangeeft hoeveel lading er nog in de batterij zit en speakers waardoor je dingen als motorgeluiden, maar ook je eigen stem aan de buitenwereld kunt laten horen.
Business Insider Nederland kreeg de auto een poos mee, om te ondervinden of hij de papieren beloftes waar kan maken. Hieronder zie je en lees je wat ons opviel.
De Zeekr X heeft een hoog ‘omdat het kan’-gehalte
De Zeekr X heeft een hoog ‘omdat het kan’-gehalte
-
Een unieke verschijning, volgeladen met alle luxe, voorzien van een heel hoog ‘omdat het kan’-gehalte en bovenal een auto waar alles aan lijkt te kloppen. Dat is deze Zeekr X op het eerste gezicht.
Maar hoewel eerste indrukken een goed beeld schetsen, zijn ze niet altijd representatief. Iets waar we ook achterkwamen toen we een poos met deze bolide op pad mochten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De Zeekr X is het tweede model van het Chinees/Zweedse merk. Hoewel het ontwerp erg Chinees aandoet, stelt de fabrikant dat het voornamelijk in Zweden is getekend.
Hoe dan ook, hij ziet er goed uit. Zeker in deze kleur groen. En we zijn niet de enige die er zo over denken, want we hoorden van niemand een slecht woord over de X.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat weetje over de Zweedse invloed op de auto hebben we niet alleen uit de monden van de ontwerpers gehoord, maar staat ook op de dorpels van de vierwieler.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Wat ons verder opviel aan het exterieur was de vorm van de dagrijverlichting: drie lijntjes.
Nu is dat op zich niet zo opmerkelijk – er zijn heel veel auto’s die een lijnenspel als dagrijverlichting hebben – maar bij de Zeekr X is deze op zo’n manier verwerkt dat het enkel in een zeer beperkte hoek zichtbaar is. De verlichting ligt iets verzonken in de unit, waardoor je vanaf de zijkant niet kunt zien dat ie aanstaat.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Aan de achterkant vinden we een soortgelijke verwerking van de lichtbalk.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Daarbij valt ook nog eens de verlichting van de merknaam op. Deze geeft een dieptebeeld, wat op ons luxe overkwam.
Dat ronde knopje dat je onder het logo ziet, dat is de knop waarmee de achterklep opengaat. Een gelijkwaardig verborgen knopje vinden we terug op de Volvo EX30, die op hetzelfde platform als de Zeekr X rolt, en dus een knopje op bijna dezelfde plek heeft.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In het exterieur is ook een goed voorbeeld van het ‘omdat het kan’-idee van deze Zeekr X te vinden. Het scherm in de zijpilaar van de auto toont hoelang de laadsessie nog duurt totdat de accu helemaal vol zit. Scheelt toch weer naar binnen gluren om dezelfde informatie op het hoofdscherm af te lezen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog een leuk detail op het exterieur van de X zijn de handgrepen. Deze klappen namelijk niet uit, zoals je misschien verwacht.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Als je met de sleutel in de buurt komt van de auto, klappen ze naar binnen. De deur gaat automatisch open als je je hand in het gat steekt. Een sensor registreert vingers en gooit de deur van het slot. Wederom een voorbeeld van ‘omdat het kan’.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Aan de binnenkant van de deur is het nagenoeg hetzelfde verhaal. Geen gedoe meer met het trekken aan een hendel, maar twee keer drukken op de rechthoekige knop die je hier ziet, is voldoende om de deur te openen.
(Mocht dit om een of andere reden niet werken, dan is er in de opbergruimte onderin de deur nog een fysieke hendel te vinden waarmee de deur opengaat.)
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
We reden de ‘Privilege’-editie van de Zeekr X. Dit is de meest uitgebreide variant van de twee versies.
Hij heeft dan ook alle denkbare opties en extra’s die je verwacht voor de prijs van net geen 50.000 euro. Misschien zelfs nog wat meer, want hoeveel van dit soort auto’s rollen op 20-inch lichtmetaal?
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nu we toch met wat cijfers begonnen zijn, is het handig om de rest ook even uit de weg te helpen. De Zeekr X Privilege AWD, zoals de auto volledig heet, heeft vierwielaandrijving, dankzij een elektromotor op elke as. Deze zijn samen goed voor 430 pk (315 kW) piekvermogen. Daarmee is een sprint naar 100 km/u mogelijk binnen 3,8 seconden.
Tussen de vier wielen ligt een accupakket van 69 kilowattuur. Daarmee is op papier een actieradius van 425 kilometer haalbaar. Laden gaat met 22 kWh op een AC-lader en met maximaal 150 kWh op een DC-snellader. Van 10 naar 80 procent laden duurt 27 minuten onder perfecte omstandigheden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In de praktijk bleek vooral de actieradius bij ons niet uit te komen. En met een groot verschil ook, want met een volle accu gaf de auto rond de 300 kilometer aan. Nu moeten we daarbij vertellen dat we op warme dagen met airco gereden hebben, wat natuurlijk de nodige invloed heeft op de actieradius.
Wat ook opviel, is dat de auto in de tijd tussen twee ritten aanzienlijk veel van de lading opsnoepte. In sommige gevallen zelfs rond de tien procent. We hebben het idee dat de auto, die geen knop heeft om hem aan of uit te zetten, ondanks het op slot zetten en het uitschakelen van alle zichtbare elementen, toch bepaalde stroomvretende processen draaiende hield.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dit bleek ook doordat we na een paar ritten niet meer door het opstart- en aanmeldingsproces van de auto hoefde te lopen voordat we weg konden rijden. Dat kon direct en zelfs zonder het uitschakelen van de veiligheidssystemen zoals snelheidsherkenning en het herkennen van de wegbelijning, omdat deze niet meer werden ingeschakeld bij elke nieuwe rit (wat verplicht is).
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Daar stopte de softwareproblemen niet, want ook bij de interactie met het infotainmentsysteem ondervonden we de nodige vertragingen.
Vooral bij het wisselen tussen CarPlay en tijdens het opstarten van de auto liepen dingen met enige regelmaat zo langzaam dat we twijfelden of het scherm onze input wel geregistreerd had.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Gelukkig ondervonden we dergelijke problemen niet bij de invoer via het stuur, die overigens erg simpel is gehouden, naar voorbeeld van vermoedelijk Tesla. Met de twee joysticks zijn onder andere het audiovolume en de snelheid en afstand tot de voorligger bij de adaptive cruise control in te stellen.
En ook bij Zeekr’s versie van de semi-autonome hulpsystemen, Pilot Assist genaamd, ondervonden we eigenlijk maar weinig problemen.
De software was erg gevoelig voor afleiding van de bestuurder. Deze begon al te piepen als we naar het middenscherm keken. En ook de aanraakgevoeligheid van het stuur werkte doorgaans goed, maar vroeg op enkele momenten zoveel input dat we er bijna voor moesten gaan slingeren. Het stuur reageerde niet simpelweg op de aanraking van een hand, maar er moet een stuurweerstand gemeten worden.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het is wel royaal vertoeven in de Zeekr X. Erg fijne stoelen die op enorm veel manieren in te stellen zijn voor een prima zitpositie. In onze auto had de bestuurder zelfs het genot van een massagefunctie.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Op deze foto zie je het gat in de armleuning waar je een telefoon in kunt plaatsen. Hiermee weet je zeker dat hij draadloos opgeladen wordt, want bij plaatsing kan hij geen kant meer op.
Fijn om die zekerheid te hebben, maar die komt wel ten koste van een warmteprobleem, want ondanks de ventilatie die Zeekr hiervoor heeft ingebouwd op dezelfde locatie, merkten we dat we vaak de melding kregen dat “deze telefoon pas weer verder gaat met laden als de batterij een normale temperatuur heeft bereikt”. Wat betekent dat hij dus eigenlijk te warm werd.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Onder de armleuning is een aparte oplossing voor een bekerhouder te vinden. Ingeklapt is er ruimte voor één beker, uitgeklapt (zoals hier te zien) ruimte voor twee.
Je kan er ook voor kiezen om dit blok helemaal te verwijderen, waardoor er meer ruimte is voor andere dingen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nu we toch bezig zijn met opmerkelijke opbergoplossingen: zie hier een houder voor een zonnebril, op de plek waar je normaliter een handgreep zou vinden. Zouden we graag in meer auto’s zien.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Waar we ook verbaasd over waren, is de ruimte achterin. Aangezien we eerder met de Volvo EX30 reden, die zogezegd op hetzelfde platform is gebouwd, verwachtten we amper beenruimte. Maar zelfs met een lengte van 2 meter konden we prima achterin zitten.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Een stapje verder naar achter is even goed nog redelijk wat ruimte te vinden. Prima voor een auto van dit formaat.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En ook bij Zeekr hebben ze nagedacht over een opbergruimte voor de laadkabel. Ook hier is het de meest logische plek onder de vloer van de bagageruimte.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En ja, er is ook een frunk. Of eigenlijk frunkje. Wellicht dat de laadkabel hier ook verstopt kan worden, maar dat vergt dan wel wat vouwkunde.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In deze frunk is ook wat extra zekerheid in de vorm van een bandensetje verwerkt. Wat schuim om een lekke band mee te vullen en een pomp om er zeker van te zijn dat je altijd de juiste bandenspanning hebt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Al met al ervaarden we de Zeekr X als iets wat we steeds vaker tegenkomen: in de basis een erg fijne auto, maar een die nog wel wat softwareproblemen heeft die opgelost moeten worden.
Gelukkig zien we ook dat de fabrikanten hier bovenop zitten en worden dit soort updates eenvoudig via de OTA-mogelijkheden geleverd en geïnstalleerd.
Dat maakt ook dat we bij deze test de kanttekening moeten zetten dat de problemen die wij ondervonden, over een paar maanden volledig verholpen kunnen zijn. Iets waar we niet alleen op hopen, maar ook verwachten. De Zeekr X is namelijk een aantrekkelijke en goed geprijsde vierwieler. Een waarvan we er meer in het straatbeeld hopen te zien.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland